Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Automatyczny system kontroli trakcji

System z wozidła przeszczepiony do Volvo FMX
11.09.2015 00:00:00
Volvo Trucks jako pierwsze wprowadza na rynek automatycznie sterowany napęd na wszystkie koła - w celu dalszej poprawy właściwości jezdnych i ekonomiki paliwowej
Opracowany przez Volvo Trucks nowy automatyczny system kontroli trakcji automatycznie załącza napęd na przednią oś podczas jazdy, dopiero w przypadku wystąpienia ryzyka ugrzęźnięcia samochodu ciężarowego. Korzyścią dla kierowcy jest większa zwrotność pojazdu, zaś dla właściciela pojazdu - oszczędność paliwa i mniejsze zużycie eksploatacyjne.
Volvo Trucks jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych na świecie, który oferuje możliwość automatycznego załączania napędu na wszystkie koła w pojazdach budowlanych. System załącza napęd na przednią oś w przypadku, gdy tylne koła tracą przyczepność na śliskim lub miękkim podłożu.
- W celu zapobieżenia ugrzęźnięciu pojazdu wielu kierowców załącza napęd na przednią oś z dużym wyprzedzeniem, jeszcze przed wjechaniem w trudny teren. Automatyczny System Kontroli Trakcji Volvo załącza napęd na przednią oś podczas jazdy - i tylko tymczasowo, gdy jest to rzeczywiście potrzebne - mówi Jonas Odermalm, menedżer ds. segmentu budowlanego w Volvo Trucks.
Opracowany z myślą o trudnych warunkach
Automatyczny System Kontroli Trakcji Volvo, który obecnie stanowi standardowe wyposażenie Volvo FMX z przednią osią napędową, jest od dłuższego już czasu stosowany przez Volvo Construction Equipment w wozidłach przegubowych.
Rozwiązanie to bazuje na czujnikach prędkości obrotowych kół jezdnych oraz oprogramowaniu, które wykrywa różnice tych prędkości i steruje uknapędowym. Gdy jedno z tylnych kół zaczyna się ślizgać - zaczyna ładem buksowamoc jest automatycznie przekazywana do kół przednich, dzięki czemu ć - samochciężarowy nie traci siły napędowej ani prędkości. Sprzęgło kłowe załącza ód napprzednią oś w czasie krótszym niż pół sekundy.
W porównaniu z konwencjonalnym stałym napędem na wszystkie koła, tego typu sprzęgło jest lżejsze i posiada mniej części ruchomych. W przypadku zaś, gdy kierowca natrafi na szczególnie trudny teren, ma możliwość ręcznego zblokowania wszystkich innych mechanizmów różnicowych, zarówno w osi tylnej, jak iprzedniej.
Większa zwrotność i mniejsze zużycie paliwa
Napęd na przednią oś zapobiega ugrzęźnięciu pojazdu w trudnym terenie, ale na ogół jest potrzebny tylko na bardzo krótkich odcinkach trasy przejazdu. W pojeździe wyposażonym w automatyczny system kontroli trakcji przyczepność kół przednich służy przede wszystkim utrzymaniu jak najlepszej kierowalności pojazdu - dopóki nie wystąpi sytuacja krytyczna. Dzięki temu kierowca może znacznie dłużej wykorzystywać maksymalną zwrotność pojazdu.
Jednocześnie unika on niepotrzebnego wzrostu zużycia paliwa oraz zużycia eksploatacyjnego układu napędowego i opon, które zwykle towarzyszą załączeniu na stałe napędu na przednią oś. Automatyczny system kontroli trakcji aktywuje optymalną konfigurację układu napędowego w każdej sytuacji, uwalniając kierowcę od konieczności podejmowania tej decyzji.
- Automatyczny system kontroli trakcji to kolejny przykład na to, jak innowacje technologiczne mogą ułatwiać pracę i zwiększać jej skuteczność. Podobnie jak Volvo I-Shift zrewolucjonizowała konstrukcję skrzyń biegów, jesteśmy przekonani, że nasze nowe rozwiązanie zrobi to samo z napędem na przednią oś - mówi Ricard Fritz, Vice President, Volvo Trucks Brand.
Automatyczny system kontroli trakcji należy do standardowego wyposażenia Volvo FMX w konfiguracjach 4x4, 6x6 oraz 8x6 i jest dostępne wraz z pełną gamą silników spełniających normy emisji spalin Euro 3, 4, 5 i 6.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.